Over de manier waarop je een goede webtekst schrijft zijn de meningen nogal verdeeld. In dit artikel laten wij enkele technieken aan u zien die wij toepassen wanneer wij voor onze klanten webteksten schrijven. Maak vooral gebruik van deze tips en probeer het zelf.

Webteksten schrijven met de juiste opmaak

De opmaak die wordt gebruikt is zeer belangrijk, want naast het feit dat het voor de lezer fijner is om ee
n tekst met een goede opmaak te lezen is het voor de zoekmachines ook makkelijker om een tekst met goede opmaak te indexeren. De opmaak van webteksten is zo belangrijk dat het zelfs bepalend kan zijn voor de uiteindelijke positie in de zoekmachines.

Beginnen met de titel

De titel moet relevant zijn en dus ook echt gericht op het moraal van de tekst. Heeft u een zoekwoord waarop u met uw website gevonden wilt worden? Dan doet u er goed aan om het zoekwoord in de titel te plaatsen, zodat zoekmachines weten waar uw tekst over gaat en natuurlijk de bezoeker ook.

Wanneer de titel is bedacht is het belangrijk om de titel te voorzien van een h1-tag. De h1-tag staat in het Engels voor (Head Tag) en in het Nederlands voor Kop. Schrijft u de tekst in Word en kopieert u de tekst naar uw website die draait op WordPress of Joomla, dan is de kans groot dat de software direct de h1-tag zal omzetten naar html. Indien dit niet het geval is, dient u dit te doen door middel van html met de volgende code <h1>Titel</h1>.

De eerste alinea

Ook de eerste alinea is een cruciaal onderdeel van de webtekst. Schrijf daarom in de eerste alinea ook het zoekwoord waarop u met uw website gevonden wilt worden. Op deze manier maakt u de zoekmachine nogmaals duidelijk waarover de tekst gaat en bevestigt u dat de tekst nog steeds over hetzelfde gaat.

Verloop van de tekst

Natuurlijk is het aan te raden om teksten groter te maken dan 1 alinea. Teksten van tussen de 350 en 600 woorden doen het over het algemeen erg goed. Schrijf zoveel woorden als nodig om to the point te komen en let vooral niet teveel op het gemiddelde van 350 tot 600 woorden, want het mag ook 250 woorden of 1000 woorden zijn zolang de tekst maar relevant blijft en van hoge kwaliteit.

Het is belangrijk om geregeld de zoekwoorden terug te laten komen in de tekst, maar overdrijf het vooral niet anders verliest de tekst zijn kracht en kan deze zelfs nadelige gevolgen hebben voor de positie van de website. Om te weten of de tekst niet te vaak het zoekwoord bevat zijn er handige online tools waarmee de keyword density (zoekwoord dichtheid) kan worden berekend. Zo’n tool is hier te vinden.

Subtitels 

We hadden het zojuist al over de titel, waarvoor een h1-tag gebruikt wordt en willen nu wat uitleg geven over het gebruik van subtitels. Subtitels zien er goed uit en maken dat de tekst fijn leest voor de bezoekers, maar ook voor de zoekmachines zijn subtitels van belang. Maak altijd gebruik van een aantal subtitels, met deze kunnen we namelijk de zoekmachines vertellen dat de tekst nog steeds relevant is. Om dit te benadrukken is het goed om af en toe het zoekwoord in de subtitel te plaatsen (dit hoeft niet bij iedere subtitel).

Overige opmaak

Goede webteksten zijn van hoge kwaliteit met een normale zoekwoord dichtheid van tussen de 2% en 3% en zijn vooral goed leesbaar voor de bezoekers. Denk er altijd aan dat de teksten niet puur voor de zoekmachines geschreven worden, maar voor het grootste deel voor de bezoeker. De teksten moeten zo natuurlijk mogelijk zijn en ook echt een meerwaarde hebben voor de website.

Natuurlijk bestaan er meerdere soorten opmaak en wanneer het goed in de tekst past is het een uitstekend idee om deze soorten opmaak toe te passen aan de tekst. Neem bijvoorbeeld lijsten waarop punten worden aangegeven, dik gedrukte woorden, interne links, externe links en nog veel meer.

Webteksten schrijven voor verschillende doeleinden

Webteksten schrijven kan voor verschillende doeleinden, ze kunnen en moeten eigenlijk op iedere website worden gebruikt of het hier nu gaat om een bedrijfswebsite of om een webwinkel. Goede teksten zorgen voor relevante bezoekers die gratis via de zoekmachines op de website binnen rollen. Over ieder onderwerp kan wel iets geschreven worden en het zal altijd een positieve invloed op de website hebben.

Vindt u dit teveel gedoe en wilt u dat wij uw webteksten schrijven? Dat kan, neem dan contact met ons op of bekijk onze prijzen en mogelijkheden op onze website.